Co dělat při nehodě?

1) ZASTAVTE A ZEBEZPEČTE VOZIDLO
  • okamžitě zastavte auto, vypněte motor a zapněte varovné blinkry.
  • oblečte si reflexní vestu
  • za havarovaná auta postavte výstražný trojúhelník-na to nezapomínejte – za nesplnění této povinnosti hrozí dva trestné body

2) OVĚŘTE ZRANĚNÍ A ÚNIK KAPALIN
  • „JE NĚKDO ZRANĚNÝ?“ „ANO“ volejte tísňovou linku záchranné služby „112“
  • „VYTÉKÁ PALIVO NEBO OLEJ?“ „ANO“ volejte hasiče „150“
  • Je-li odpověď na předcházející otázky „NE“, není nutno volat Policii ČR a můžete přejít na “KROK 5)

3) KOMUNIKACE S TÍSŇOVOU LINKOU
  • při komunikaci s dispečerem mluvte klidně a srozumitelně, uveďte:
    • jméno a příjmení,
    • popište co nejpřesněji místo, kde se nacházíte
    • formulujte, co se stalo
    • celkový počet zúčastněných osob
    • počet zraněných s přibližným rozlišením zranění
    • odpovězte co nejpřesněji na další otázky dispečera a řiďte se jeho pokyny.

4) POMOC ZRANĚNÝM OSOBÁM
  • poskytněte základní první pomoc zraněným osobám
  • pokuste se vyprostit zaklíněné osoby z vraku vozidla.
  • pokud to není bezpodmínečně nutné nehýbejte s osobami s podezřením na zranění páteře.
  • do příjezdu záchranných složek oživujte zraněné, s ostatními se snažte komunikovat, aby neupadli do šoku
  • zajistěte svědky, stopy (důkazy), které by mohly vést k vyšetření příčiny vzniku nehody.

5) ZJISTĚTE, KDO JE VINÍK A VÝŠI ŠKODY
  • A. Viník od nehody ujel?
    • „ANO“ - volejte Policii ČR
    • „NE“ - přejděte k bodu „B“
  • B. Jste schopni určit viníka, který svoji vinu uzná?
    • „ANO“ - přejděte k bodu „C“
    • „NE“ - volejte Policii ČR
  • C. Je škoda na Vašem vozidle „do 100.000,-Kč“?
    • „ANO“ - přejděte k dalšímu kroku-VYPLNĚNÍ DOKUMENTŮ O NEHODĚ
    • „NE“ - volejte Policii ČR
    • „NEVÍM“ - volejte Policii ČR

6) VYPLNĚNÍ DOKUMENTŮ O NEHODĚ
  • Přehled dokumentace nutnou vyplnit
    1. pořiďte fotodokumentaci nehody (kolik fotek? čím více tím lépe)
    2. kompletně vyplňte Záznam o nehodě včetně uznání viny, podpisů, plánku nehody a popisu vzniku
    3. zajistěte možné svědky nehody
    4. zkontrolujte platnost Zelených karet všech účastníků nehody
    5. udělejte si kopii řidičského průkazu a ORV všech účastníků
    6. vyměňte si kontaktní údaje pro další komunikaci

7) KONTAKTUJTE POJIŠŤOVNU
  • po uklidnění situace volejte klientskou linku vaší pojišťovny, za účelem využití asistenčních služeb pro odtah nebo opravu vozidla (kontakt najdete na Vaší Zelené kartě)

8) KONTAKTUJTE LEASINGOVOU SPOLEČNOST
  • do 24 hodin od vzniku nehody kontaktujete leasingovou společnost za účelem nahlášení a domluvy dalšího postupu

9) OPRAVA VOZIDLA
  • vozidlo nikdy neopravujte, dokud nebude prohlédnuto likvidátorem pojišťovny
  • v případě nejasností v postupu s opravou a místem opravy kontaktujete klientskou linku pojišťovny nebo leasingovou společnost